Bioscoopketen Utopolis lanceert twee nieuwe concepten in Mechelen: een luxueuze VIP-zaal en cinema voor jonge moeders. Met de initiatieven wil Utopolis de 35-plussers aanspreken die nu de drukke cinemacomplexen in grote steden mijden, maar toch van film willen genieten in een rustgevende, comfortabele omgeving. De bioscoopketen hoopt daarmee de stijgende lijn in bezoekersaantallen verder te zetten. "Onze bezoekerscijfers van het laatste halfjaar laten duidelijk zien dat cinema na de afgelopen crisisjaren opnieuw in de lift zit," aldus country manager Stijn Vanspauwen.Utopolis wil tegen het einde van dit jaar zijn complex in Mechelen volledig vernieuwen, en grijpt die kans aan om een nieuw concept te lanceren op de Belgische cinemamarkt: een VIP-zaal, voor bezoekers die film willen ervaren in een comfortabele en luxueuze setting. Het fenomeen is al succesvol in Nederland, en biedt extra mogelijkheden om nieuwe filmevents te organiseren. Zo denkt Utopolis aan VIP opera-avonden en persoonlijke meet & greets met de acteurs van nieuwe topfilms. Bezoekers kunnen de zaal zelfs afhuren voor een privé-filmavondje onder vrienden. Tanja Piessens, marketing manager van Utopolis: "VIP-zalen kan je nog het best vergelijken met de business class in vliegtuigen: de zetels zijn breder en luxueuzer bekleed, bezoekers krijgen een glas champagne aangeboden in de loungebar, en ze kunnen via een speciale bestelknop drank en hapjes bestellen tijdens de film. Geen voorverpakte snacks, maar versgemaakte tapas en sapjes - daarvoor krijgt de VIP-zaal een eigen kitchenette. De zaal Oooohhh... is ook kleiner (46 zetels), zodat mensen minder het massa-gevoel ervaren van in echt grote bioscoopcomplexen.""Marktonderzoek heeft aangetoond dat er een grote groep 35-plussers zijn die op dit moment niet aan hun trekken komen in het filmlandschap", aldus Stijn Vanspauwen. "Ze willen wel naar de bioscoop, maar mijden liever de drukte van grote complexen en lawaaierige zalen. Nu Mechelen steeds populairder wordt als woonplaats voor wie werkt in Brussel of Antwerpen, geloven we met deze formule een antwoord te kunnen bieden. Ook voor een businesspubliek dat op zoek is naar exclusieve productvoorstellingen of meetings biedt de VIP-zaal mogelijkheden."Voor kersverse mama's en hun baby's organiseert Utopolis Mechelen vanaf januari 2011 elke laatste dinsdagnamiddag van de maand een speciale cinemasessie: Movies for Mommies. Buiten de filmzaal is er een pamperhoek met gratis pampers, een flessenverwarmer, speelmat, en zelfs een borstvoedingscorner. Er worden enkel films gespeeld zonder geweld of luide actie, het geluid wordt gedempt, en tijdens de film blijft het licht op dimstand staan.Met de nieuwe concepten blijft Utopolis inzetten op unieke cinema-ervaringen voor zijn bezoekers, zoals het eerder deed door de Ladies Movie Nights in België te lanceren en als eerste 3D-films te tonen. Dat die aanpak loont, blijkt uit de ticketverkoop, aldus Toon Van Gils, COO van de groep Utopia. "Onze speciale events zijn heel populair: vorig jaar bezochten bijna 20.000 vrouwen onze Ladies Movie Night, dat zijn er vier keer meer dan in het startjaar 2005. Ook onze algemene bezoekerscijfers zitten - mede dankzij 3D - na 3 crisisjaren opnieuw in de lift: in de eerste helft van dit jaar verkochten onze complexen 6% meer tickets dan in dezelfde periode van 2009. Ons marktaandeel bleef in de afgelopen jaren behouden."Ook volgend jaar blijft Utopolis investeren: "Tegen november van dit jaar willen we zeker één zaal in onze complexen in Aarschot en Lommel digitaal uitrusten, zodat we ook daar de grote 3D-kaskrakers, zoals binnenkort Harry Potter, kunnen vertonen. Eind 2011 moeten alle complexen volledig digitaal zijn."Stijn Vanspauwen: "Wij geloven sterk in investeren. De UK, waar men al jaren een investeringsbeleid aanhoudt, heeft in 2009 een van de beste jaren gedraaid van de laatste 50 jaar, lang voor de invoering van de televisie en de video. Die cijfers tonen aan dat als je investeert, mensen de weg terugvinden naar de cinema. Een recent onderzoek van MTV toonde trouwens aan dat 4 op de 10 jongeren 3D cinema als dé trend voor het volgende jaar beschouwt. In België beweegt er nochtans weinig op vlak van investeringen. We hopen dat anderen ons voorbeeld volgen en we er zo in slagen de bioscopen in België op niveau te houden."Utopolis voorspelt verder een mooie filmzomer, dankzij de release van langverwachte sequels en blockbusters, zoals Toy Story 3, Twilight: Eclipse, Shrek 4 en The A-Team. Het najaar zal dan weer in het teken van de Vlaamse film staan, met de releases van Zot van A, Smoorverliefd, TurQuaze, Adem en de nieuwe Mega Mindy-film. [i][b]Over Utopia Group/Utopolis:[/b][/i]Utopia Group is ontstaan toen het Luxemburgse bedrijf UTOPIA SA in 1999 een regionaal netwerk van bioscoopuitbaters in Vlaanderen overnam, en later, in 2002, fusioneerde met de Nederlandse groep Polyfilm. Het oorspronkelijke bedrijf werd in 1989 in Luxemburg opgericht door enkele filmliefhebbers. Vandaag beheert de groep 13 vestigingen (90 schermen) in de drie Benelux-landen en in Frankrijk.Bioscoopketen Utopolis is de Belgische tak van Utopia, en heeft vestigingen in Aarschot, Lommel, Mechelen en Turnhout. Als derde grootste cinemaketen in Vlaanderen profileert de groep zich als buurtcinema met oog voor een kwalitatieve en hoogtechnologische filmervaring. Zo pakte Utopolis in 2007 als eerste uit met 3D-cinema in België.Verbouwingen Mechelen: wat verandert er?- Nieuwe VIP-zaal: 11 i.p.v. 12 zalen- Glazen voorgevel- Inkomhal wordt uitgebreid- Parking wordt heraangelegd- Nieuwe bar met terras- 6 automatische kassa's i.p.v. 2- Nieuw design in de self shopArchitect: Tom Notebaert, WoutersbrakelStart van de werken: 1/08/2010Einde van de werken: 17/12/2010Investering: 3.000.000 €